In het najaar van 2018 doet Tom van Campenhout, kunstenaar in Leerdam, een spectaculaire vondst: hij ontdekt op de zolder van het oude gemeentehuis twaalf kunstwerken van de industrieschilder Herman Heijenbrock. Donkere pastels zijn het, op zwart papier. Glasblazers die in grote groepen rond de hete ovens aan het werk zijn. Heijenbrock werkte altijd op locatie, dus de pasteltekeningen zijn echt in de fabriek gemaakt, in Leerdam en in glasfabrieken elders in het land. De werken, die eigendom zijn van de Gemeente Vijfheerenlanden, zijn gemaakt in de eerste helft van de twintigste eeuw.En ze zijn zeker de moeite van het bekijken waard! Daarom worden ze tentoongesteld op de Glas & Keramiek Beurs, van 1 t/m 3 november 2019 in Leerdam.
De hoge kwaliteit van de kunstwerken roept meteen de vraag op: wie is Herman Heijenbrock? In dit college zal Egge-Jan Pollé proberen een antwoord te geven op die vraag. We volgen Herman, vanaf zijn geboorte in Amsterdam, zijn jeugd en opleiding in Rotterdam, zijn reis naar de Borinage, zijn huwelijk met Dora en de vele locaties waar hij heeft gewerkt, in binnen- en buitenland. Zo proberen we een beeld te krijgen van deze kunstschilder die unieke inkijkjes heeft gegeven in de industriële ontwikkeling in de vorige eeuw.
Nico Mogendorff vertelt u in zijn Art College over de Vereniging van Vrienden van Modern Glas, die zich al sinds jaar en dag inzet voor het behoud en het voortbestaan van moderne glaskunst, in de vorm van publicaties, manifestaties en het uitreiken van de Bernardine de Neeveprijs.
Nikè Haverkamp is gespecialiseerd in de conservering en restauratie van keramiek en glas en ziet het als haar missie om zorg te dragen voor cultureel erfgoed, zodat dit behouden wordt voor toekomstige generaties. In dit Art College deelt ze haar kennis over archeologisch glas en moderne kunst en vertelt ze over haar werk als restaurateur.
In 1977 besloot Willem Heesen na een lange carrière als hoofdontwerper bij de glasfabriek, een eigen werkplaats te beginnen: De Oude Horn in Acquoy. Deze studio werd het eerste podium voor vrije glaskunst voor zowel internationaal befaamde glaskunstenaars als jonge talenten, onder wie zijn eigen zoon Bernard. Op deze bijzondere plek groeide Bernard Heesen uit tot een van de belangrijkste en meest experimentele hedendaagse glaskunstenaars van dit moment en tevens een van de weinige glaskunstenaars die zelf blaast en daar een meester in is.
Tijdens zijn college zal Barney Agerbeek het werk van Bernard Heesen toelichten, u inwijden in wat Bernard Heesen zelf ‘het vrolijke blazen’ noemt, en daarnaast enkele kolossale, meestal in opdracht vervaardigde objecten tonen.
Nikè Haverkamp is gespecialiseerd in de conservering en restauratie van keramiek en glas en ziet het als haar missie om zorg te dragen voor cultureel erfgoed, zodat dit behouden wordt voor toekomstige generaties. In dit Art College deelt ze haar kennis over archeologisch glas en moderne kunst en vertelt ze over haar werk als restaurateur.
Nikè Haverkamp is gespecialiseerd in de conservering en restauratie van keramiek en glas en ziet het als haar missie om zorg te dragen voor cultureel erfgoed, zodat dit behouden wordt voor toekomstige generaties. In dit Art College deelt ze haar kennis over archeologisch glas en moderne kunst en vertelt ze over haar werk als restaurateur.
In 1977 besloot Willem Heesen na een lange carrière als hoofdontwerper bij de glasfabriek, een eigen werkplaats te beginnen: De Oude Horn in Acquoy. Deze studio werd het eerste podium voor vrije glaskunst voor zowel internationaal befaamde glaskunstenaars als jonge talenten, onder wie zijn eigen zoon Bernard. Op deze bijzondere plek groeide Bernard Heesen uit tot een van de belangrijkste en meest experimentele hedendaagse glaskunstenaars van dit moment en tevens een van de weinige glaskunstenaars die zelf blaast en daar een meester in is.
Tijdens zijn college zal Barney Agerbeek het werk van Bernard Heesen toelichten, u inwijden in wat Bernard Heesen zelf ‘het vrolijke blazen’ noemt, en daarnaast enkele kolossale, meestal in opdracht vervaardigde objecten tonen.
In 1977 besloot Willem Heesen na een lange carrière als hoofdontwerper bij de glasfabriek, een eigen werkplaats te beginnen: De Oude Horn in Acquoy. Deze studio werd het eerste podium voor vrije glaskunst voor zowel internationaal befaamde glaskunstenaars als jonge talenten, onder wie zijn eigen zoon Bernard. Op deze bijzondere plek groeide Bernard Heesen uit tot een van de belangrijkste en meest experimentele hedendaagse glaskunstenaars van dit moment en tevens een van de weinige glaskunstenaars die zelf blaast en daar een meester in is.
Tijdens zijn college zal Barney Agerbeek het werk van Bernard Heesen toelichten, u inwijden in wat Bernard Heesen zelf ‘het vrolijke blazen’ noemt, en daarnaast enkele kolossale, meestal in opdracht vervaardigde objecten tonen.
In het najaar van 2018 doet Tom van Campenhout, kunstenaar in Leerdam, een spectaculaire vondst: hij ontdekt op de zolder van het oude gemeentehuis twaalf kunstwerken van de industrieschilder Herman Heijenbrock. Donkere pastels zijn het, op zwart papier. Glasblazers die in grote groepen rond de hete ovens aan het werk zijn. Heijenbrock werkte altijd op locatie, dus de pasteltekeningen zijn echt in de fabriek gemaakt, in Leerdam en in glasfabrieken elders in het land. De werken, die eigendom zijn van de Gemeente Vijfheerenlanden, zijn gemaakt in de eerste helft van de twintigste eeuw.En ze zijn zeker de moeite van het bekijken waard! Daarom worden ze tentoongesteld op de Glas & Keramiek Beurs, van 1 t/m 3 november 2019 in Leerdam.
De hoge kwaliteit van de kunstwerken roept meteen de vraag op: wie is Herman Heijenbrock? In dit college zal Egge-Jan Pollé proberen een antwoord te geven op die vraag. We volgen Herman, vanaf zijn geboorte in Amsterdam, zijn jeugd en opleiding in Rotterdam, zijn reis naar de Borinage, zijn huwelijk met Dora en de vele locaties waar hij heeft gewerkt, in binnen- en buitenland. Zo proberen we een beeld te krijgen van deze kunstschilder die unieke inkijkjes heeft gegeven in de industriële ontwikkeling in de vorige eeuw.
In het najaar van 2018 doet Tom van Campenhout, kunstenaar in Leerdam, een spectaculaire vondst: hij ontdekt op de zolder van het oude gemeentehuis twaalf kunstwerken van de industrieschilder Herman Heijenbrock. Donkere pastels zijn het, op zwart papier. Glasblazers die in grote groepen rond de hete ovens aan het werk zijn. Heijenbrock werkte altijd op locatie, dus de pasteltekeningen zijn echt in de fabriek gemaakt, in Leerdam en in glasfabrieken elders in het land. De werken, die eigendom zijn van de Gemeente Vijfheerenlanden, zijn gemaakt in de eerste helft van de twintigste eeuw.En ze zijn zeker de moeite van het bekijken waard! Daarom worden ze tentoongesteld op de Glas & Keramiek Beurs, van 1 t/m 3 november 2019 in Leerdam.
De hoge kwaliteit van de kunstwerken roept meteen de vraag op: wie is Herman Heijenbrock? In dit college zal Egge-Jan Pollé proberen een antwoord te geven op die vraag. We volgen Herman, vanaf zijn geboorte in Amsterdam, zijn jeugd en opleiding in Rotterdam, zijn reis naar de Borinage, zijn huwelijk met Dora en de vele locaties waar hij heeft gewerkt, in binnen- en buitenland. Zo proberen we een beeld te krijgen van deze kunstschilder die unieke inkijkjes heeft gegeven in de industriële ontwikkeling in de vorige eeuw.
Zelfbenoemd 'vormvinder' Arnout Visser vertelt u in zijn Art College alles over zijn vakgebied: design. In zijn werk, voor onder meer Droog Design, zoekt hij steeds de balans tussen functionele ontwerpen, de fysieke eigenschappen van het materiaal glas en kunst. Een inspirerend college over het grensgebied tussen gebruiksgemak en esthetiek.
Nico Mogendorff vertelt u in zijn Art College over de Vereniging van Vrienden van Modern Glas, die zich al sinds jaar en dag inzet voor het behoud en het voortbestaan van moderne glaskunst, in de vorm van publicaties, manifestaties en het uitreiken van de Bernardine de Neeveprijs.
Cultureel Centrum Het Dak
Tiendweg 9 A
4142 EG Leerdam
T 0345 - 613626 / 611755
E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Afhankelijk van de Corona maatregelen zijn de voorbereidingen voor de Glas en Keramiek Beurs Leerdam alweer gestart.
Meer informatie vindt u hier.
Hou onze website in de gaten om op de hoogte te blijven voor dit jaar.